dissabte, 26 de novembre del 2011

"Documentar, una mirada nova."

El llibre "Documentar, una mirada nova"va ser publicat l'any 2006 per la Xarxa Territorial d'Educació Infantil a Catalunya. Els protagonistes d'aquest llibre són els infants, ja que el llibre ens reflecteix diferents experiències dels infants a l'aula transcrites concretament al llibre. Aquesta acció de recollir allò que passa en un grup d'infants, observant-los i deixant que ells mateixos descobreixin el seu potencial, acompanyar-lo al descobriment del món, s'anomena Documentar.
Per tant, d'aquest recull d'experiències, de descobriments, de inquietuds envers els infants i observat per els mestres/as, crea una documentació productiva tant per els familiars com per els mestres/as, ja que dona peu, a observar els processos i finalitats dels infants, a reflexionar sobre els punts tant positius com negatius del aprenentatge i del descobriment. Tota aquest recull d'informació es porta a terme únicament i fonamentalment a través de l'observació i una intervenció per part dels mestres/as a l'hora de posar a l'abast dels infants diferents propostes perquè ells amb tota la llibertat del món expressin les seves idees, manipulin, experimentin, etc..I a partir d'aquí coneixem i aprenem dels infants i dels seus interessos, compartim moments i els acompanyem al seu aprenentatge. I no realitzar un aprenentatge per què "toca" per què "ens ho diuen" sinó, formar un aprenentatge preguntat-se primer perquè l'hem d'assolir, si serà productiu per l'infant o no.

El paper del mestre/a com he comentat és vital i fonamental per realitzar una bona documentació, per hauria de:

1. Observar i respectar a l'infant per tal de descobrir el seu potencial.
2. Debatre amb l'equip de mestres (pedagogia d'equip).
3. Ser curiosos.
4. Escoltar tant les demandes implícites com les explícites.
5. Pensar i reflexionar sobre les metodologies i materials a oferir per afavorir el desenvolupament dels infants.
6. Conèixer-los, respectar-los, mirar-los i escoltar-los.
7. Ser actius i creatius.
8. Crear contextos per a facilitar l'aprenentatge (espais d'observació).


A partir de les meves pròpies experiències he de dir que us recoman-ho que el dia de demà, quant tots i totes siguem mestres/as i tingueu i us estimeu als vostres alumnes, que documenteu. És potser molt treball, però he confirmo plenament que val molt la pena, que observar un any rere altre, com els teus alumnes van aprenen, van descobrint i es van fent grans,  és molt gratificant.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada